Vliegtaks afgeschaft

De kogel is door de kerk, de vliegtaks wordt per 1 juli 2009 afgeschaft.

Officieel wordt de vliegtaks af afgeschaft in het kader van een pakket aan maatregelen om de Nederlandse economie te stimuleren. Maar het zal het kabinet goed uitkomen dat ze op deze manier hun gezicht nog een beetje kunnen redden nu de vliegtaks binnen een jaar alweer moet worden afgeschaft.

De vliegtaks werd vorig jaar juni ingevoerd maar had nogal last van bijwerkingen. Bedoeld om het vliegverkeer te beperken, heeft de milieubelasting voornamelijk geleid tot een verplaatsing van het vliegverkeer naar Duitsland en  België.

Als je de milieukosten van vliegen wilt doorberekenen kan dat alleen als je het met alle Europese landen tegelijk aanpakt. Nu was het te gemakkelijk om de milieubelasting te ontwijken.

Wat dat betreft heeft de huidige economische crisis betere milieueffecten: in het eerste kwartaal van 2009 verminderde het aantal vluchten wereldwijd met circa 7%.

Volgens de ANVR, de brancheorganisatie van de reissector, heeft de vliegtaks de Nederlandse economie voor circa €1 miljard schade opgeleverd. De druk op de economie is nu blijkbaar zo groot dat de regering de vliegtaks niet kon handhaven.

De vliegtaks wordt per 1 juli 2009 afgeschaft. Er zijn natuurlijk al veel reizigers die nu al een vliegticket hebben geboekt voor een vlucht na 1 juli en die dus de vliegtaks al hebben betaald.

Volgens de ANVR werkt de reisbranche samen met de luchtvaartmaatschappijen aan een oplossing en kunnen deze reizigers een restitutie van de vliegbelasting verwachten.

Voor de vliegvelden van Weeze,  Düsseldorf  en Brussel is het besluit minder goed nieuws. Zij zagen afgelopen maanden honderdduizenden Nederlandse vliegtaksontwijkers kiezen voor hun luchthaven.

Schiphol zal wel blij zijn met het nieuws van de afschaffing van de vliegtaks. Sinds de invoering liep het aantal reizigers met ongeveer 9% terug. Die kunnen ze nu gaan terugwinnen maar dat wordt nog een hele opgave in deze economische omstandigheden.