Schiphol schrapt banen; vliegtaks onder vuur

 Schiphol heeft aangekondigd dat ze het aantal arbeidsplaatsen met 10 tot 25% van de huidige 2200 zal inkrimpen.  

Als redenen worden de toenemende internationale concurrentie en een afnemend aantal passagiers genoemd. Het woord vliegtaks komt in het persbericht van Schiphol niet voor maar het is duidelijk waar de beschuldigende vinger heen wijst.

Vakbond De Unie is directer en roept op om de vliegtaks  onmiddellijk  af te schaffen. Volgens De Unie is de vliegtaks oneerlijk omdat deze niet in de omringende landen wordt gehanteerd waardoor Schiphol wordt benadeeld.

Ook Easyjet heeft forse kritiek op de vliegtaks. Volgens de low cost carrier is Schiphol het duurste vliegveld van Europa geworden door de vliegtaks. Verder beklaagd Easyjet zich over de hoge kosten voor beveiliging op Schiphol en het feit dat transferreizigers van Air France-KLM deze kosten niet betalen.  

De invoering van de vliegtaks kon niet op een slechter moment gebeuren. Door de economische recessie staat de vraag naar vliegreizen enorm onder druk en door de extra kosten van de vliegtaks worden honderduizenden Nederlanders verleidt om vanuit Duitsland of  België  te reizen.  

Het aantal vluchten vanaf Schiphol neemt af en deze afname is voor een groot deel te wijten aan reizigers die naar buitenlandse luchthavens uitwijken. De vliegtaks schiet hiermee zijn doel voorbij en leidt zelfs tot extra CO2 uitstoot in de vorm van extra autokilometers van en naar de buitenlandse vliegvelden.

Een vliegtaks werkt alleen als deze in alle landen van de EU wordt ingevoerd. Gezien de economische vooruitzichten vraag ik mij af of een land als  Duitsland  snel genegen is om de vliegtaks in te voeren. In  België  werd het voornemen voor de invoering van een vliegtaks onlangs al afgeblazen onder druk van de reisbranche. Ik verwacht dan ook een verdere druk van belangengroepen in Nederland voor afschaffing van de vliegtaks. Ik ben benieuwd hoeveel banen in en rond Schiphol verloren moeten gaan voordat de regering gevoelig wordt voor deze druk.

Zie ook:
ANVR voor afschaffen vliegtaks
Schiphol verwacht minder  passagiers  in 2009