Reistrend 2015: connect with locals

Wvt
Het woord `duurzaamheid†™ zie je tegenwoordig overal voorbij komen. Je kunt er bijna niet meer omheen: duurzame kleding, duurzaam ondernemen, duurzame energie én duurzaam reizen. Met het vizier op de toekomst worden materialen op creatieve wijze opnieuw gebruikt. Bovendien maken steeds meer organisaties zich sterk voor goede arbeidsomstandigheden en een duurzame oplossing in samenwerking met de lokale bevolking. Als we kijken naar de impact van deze veranderingen op de reissector, zien we dat ook hier aandacht voor de lokale bevolking steeds belangrijker worden. We zetten de veranderingen rondom het thema reizen voor je op een rijtje.

Veranderingen in de reiswereld

Onder reizigers is er een steeds grotere behoefte om bijzondere reiservaringen op te doen. We zijn bereid steeds verder te gaan en willen steeds unieker op reis. Dat zorgt ervoor dat aan interactie met de lokale bevolking meer waarde wordt gehecht. We zoeken steeds meer diepgaand contact met locals en delen niet alleen een verblijf, maar ook maaltijden en activiteiten met deze locals. We hebben dus behoefte aan verbondenheid en kleinschalige ervaringen; in ruil voor een financiële vergoeding. Duurzaam toerisme wordt tot stand gebracht, doordat we ons geld direct bij de locals terecht laten komen.

Ontwikkelingen die zorgen voor deze veranderingen

  • Internet speelt een steeds grotere rol in ons leven en maakt het mogelijk om altijd en overal in contact met iedereen te staan. Dat betekent dat het ook mogelijk wordt om bijzondere ervaringen met locals direct boekbaar te maken. Deze bijzondere ervaringen kunnen vervolgens eenvoudig met het sociale netwerk worden gedeeld.
  • De deeleconomie wint steeds meer aan populariteit. Onder het begrip `deeleconomie†™ wordt het volgende verstaan: “Een wijze van productie en distributie van goederen en middelen die het delen en collectief consumeren van onze overvloed mogelijk maakt. †. Het motto dat hierachter schuilt is dat toegang belangrijker is dan bezit. Het dus niet langer noodzakelijk om alles zelf te bezitten, terwijl je er ook op andere wijze toegang tot kunt krijgen. Het draait vaak om onderlinge communicatie tussen twee personen, zonder tussenkomst van een bedrijf. Mensen staan direct met elkaar in contact. Een bekend concept uit de reiswereld is Airbnb.
  • Reizigers willen steeds vaker leerzame ervaringen opdoen die hen als persoon verrijken. Denk hierbij aan ervaringen als het bijwonen van een bijzondere ceremonie, activiteiten `the local way†™ of het leren van een ambacht. Het moet een ervaring zijn die goed is voor je persoonlijke ontwikkeling.

Nederlandse organisaties

In Nederland zijn er verschillende organisaties die inspelen op de trend om meer in contact te treden met de lokale bevolking. Vorig jaar zijn ondere andere Better Places, I Like Local, Withlocals, Doozze, TravelMoodz en Sleeping with the Locals gelanceerd. Al deze organisaties koppelen reizigers en lokale experts aan elkaar en zorgen er op die manier voor dat hun aanbod direct online boekbaar is. Dit maakt duurzaam reizen door kleinschaligheid, verbondenheid en authenticiteit mogelijk.

Foto: Flickr