Nieuwe benzine E10 in Duitsland

Vanaf 2011 verkopen de meeste benzinestations in Duitsland geen Euro 95 meer maar E10 benzine.

Bekijk de actuele benzineprijs in Duitsland.

E10 staat voor 10% ethanol en is een mengsel van 90% Euro 95 loodvrije benzine met 10% ethanol, een soort alcohol. Dit mengsel wordt ingevoerd als groene maatregel om de CO2 uitstoot te verminderen.

Niet elke auto kan echter goed rijden op E10 en het kan zelfs lijden tot schade aan de motor. De ANWB zegt dat ongeveer 90% van de moderne auto’s zonder problemen E10 kan tanken maar de overige 10% beter Euro 98 loodvrij kan tanken.

In dit artikel kun je bekijken of je auto geschikt is voor e10 benzine. Bij twijfel kun je altijd je garage om advies vragen.

In Frankrijk wordt E10 brandstof al langer verkocht onder de naam SP95-E10 waarbij SP staat voor Sans Plomp, zonder lood. Ook in Nederland zullen in 2011 steeds meer tankstations overschakelen op E10 benzine.

Over de effecten van deze ‘groene’ maatregel lopen de meningen uiteen. Om de ethanol te produceren wordt gebruik gemaakt van voedselgewassen zoals maïs. De CO2 die nodig is om deze gewassen te telen (kunstmest, transport, etc) wordt nogal makkelijk over het hoofd gezien bij berekeningen van CO2 uitstoot. Ook kost het maken van ethanol uit maïs veel energie en heel veel water.

Het onderwerp CO2 dreigt alle andere overwegingen te overschaduwen. Naast het hoge waterverbruik bij de productie van ethanol, leidt het gebruik van voedselgewassen als maïs voor het maken van biobrandstof tot concurrentie tussen voedsel en brandstof. De enige ‘duurzame’ grondstof voor ethanol is op dit moment suikerriet waar in Brazilië al decennia mee wordt gewerkt. Ethanol uit maïs levert veel minder energie per geïnvesteerde gram CO2 en kan beter voor iets anders worden gebruikt. Dus, geen voedsel in je tank!

De discussie laait dan ook al weer op (ook onder milieuverenigingen als Greenpeace) om af te zien van het gebruik van biobrandstof op basis van voedselgewassen. Kijk dan ook niet raar op als E10 over een paar jaar niet meer bestaat.


#CO2 #Reisverkeer

Reacties

  1. Baaf zegt:

    De E10 die nu in Duitsland is geintorduceerd is niet vergelijkbaar met de E10 die al in Frankrijk beschikbaar was.
    In Frankrijk is het ethanolpercentage in de E10 procenten lager dan in Duitsland omdat in heel Frankrijk standaard ook 5% ETBE wordt bijgemengd in de E10.
    E10 staat in Frankrijk dus niet voor 10 pct ethanol maar 10 pct ethanol-equivalent.
    ETBE kent niet dezelfde problemen als alcohol omdat het geen water aantrekt en niet corrosief is.
    Het is dus geen garantie dat een auto die in Frankrijk probleemloos op E10 kan rijden, ook E10 uit Duitsland aankan.
    Dus beter 98 tanken in Duitsland tot je zeker weet dat je auto er tegen kan. Het prijsverschil tussen 98 en E10 is in Duitsland nu sowieso nog te klein om het verschil in energiedichtheid te compenseren. Bijna iedere auto heeft tegenwoordig een boordcomputer die direct uitrekent hoeveel liter/100 km verbruikt wordt. Dus vanuit marketing-perspectief vind ik het onbegrijpelijk dat E10 zo onaantrekkelijk in de markt gezet is. Ik vind het niet gek dat al die duitse automobilisten ondanks de aanbevelingen van de overheid nu geen E10 willen tanken.

  2. Andre zegt:

    Duitsland had ook de biodiesel ook schoon maar nu ook niet meer verkrijg
    baar.
    Is dat ook voor de E10?
    2/3 jaar ook weer weg,wat komt er dan?
    De auto en de mensen blijven toch het proef konijn!

  3. Andre zegt:

    Duitsland had ook de biodiesel ook schoon maar nu ook niet meer verkrijg
    baar.
    Is dat ook voor de E10?
    2/3 jaar ook weer weg,wat komt er dan?
    De auto en de mensen blijven toch het proef konijn!

  4. willem zegt:

    kan ik E10 tanken mwt mijn oude opel ascona uit 1977? gr.willem.

  5. Gerrit zegt:

    Een overzicht van automerken en types vind je hier: http://www.opreis.nl/e10-benzine-voor-welke-autos-geschikt/

Plaats een reactie

*