Vliegtaks mogelijk aangepast

 Het kabinet gaat bekijken of de vliegtaks moet worden aangepast.  

Staatssecretaris De Jager van  Financiën  vertelde dat wordt bekeken wat de gevolgen zijn van het verlagen van de vliegtaks. Afschaffen is er echter volgens de staatssecretaris niet bij.

Eerder had minister van Verkeer en Waterstaat Eurlings al gezegd dat de Nederlandse luchthavens gesteund moeten worden en dat daarbij ook naar de vliegtaks wordt gekeken.

Schiphol heeft veel last van de vliegtaks en heeft afgelopen jaar minder passagiers verwerkt dan het jaar ervoor. Ook voor 2009 verwacht Schiphol een daling.

Het lijkt er op dat het kabinet een beetje nerveus wordt van de economische cijfers van Schiphol. Met de grootste  tegenspoed  van de kredietcrisis nog voor de boeg, lijken ze bang voor een enorm verlies van banen op en rond Schiphol.

Maar blijkbaar zit hun ego ze nog in de weg en durven ze het nog niet aan om ronduit toe te geven dat het eenzijdig invoeren van de vliegtaks niet zo heel erg handig was. Volgens cijfers van de ANVR heeft de vliegtaks geleid tot een omzetdaling van €1 miljard in de reisbranche terwijl daar € 300 miljoen aan belastingopbrengsten tegenover staan.

Tienduizenden Nederlanders kiezen er sinds de invoering van de vliegtaks voor om te vliegen vanaf de buitenlandse vliegvelden Weeze,  Düsseldorf  en Brussel. Hier steeg het aantal verwerkte passagiers afgelopen jaar explosief.  

De vliegtaks is op 1 juli 2008 ingevoerd in Nederland en bedraagt voor vluchten tot 2500 kilometer €11,25 en voor langere vluchten €45,†“.

Zie ook:
Schiphol schrapt banen, vliegtaks onder vuur
Schiphol verwacht minder passagiers in 2009