Vliegtaks in Duitsland

Champagne bij Schiphol. Feest in Eindhoven. Polonaise in Rotterdam. De vliegtaks is terug maar nu in Duitsland.

Wat in Nederland niet lukte gaan onze Oosterburen vanaf 1 januari 2011 proberen: een vliegtaks invoeren. Pardon, een ecotax op vliegverkeer, zoals het officieel heet.

In 2009 raakte Nederlandse luchthavens veel klanten kwijt aan buitenlandse vliegvelden zoals Weeze bij Düsseldorf. Door druk vanuit de reisbranche besloot de toenmalige regering de vliegtaks binnen een jaar alweer af te schaffen.

Zullen de reizigers die uitweken naar Weeze nu weer terugkeren naar Nederlandse luchthavens? We zullen volgend jaar zien hoeveel een paar euro bovenop een ticket de keuze van mensen beïnvloedt.

De vliegtaks in Duitsland gaat vanaf 1 januari 2011 in en bedraagt €8 voor vluchten binnen Europa, €25 voor middellange en €45 voor verre vluchten.

Passagiers die alleen een tussenlanding in Duitsland hebben maar binnen 12 uur weer verder reizen, hoeven geen vliegtaks te betalen. Als je dus met Lufthansa vliegt naar bijvoorbeeld Azië met een tussenlanding in Frankfurt, hoef je geen vliegtaks te betalen.

Het verrast niet dat er vanuit de Duitse reiswereld veel verzet is tegen de vliegtaks die ecotax heet om er een groene draai aan te geven. De opbrengsten van deze ecotax komen echter niet ten goede van groene maatregelen of projecten maar vloeien rechtstreeks naar de schatkist van de Duitse regering. Deze verwacht €1 miljard op te halen met de vliegtaks.