Veelgestelde vragen

Is een treinreis iets voor mij?

Een treinrondreis met Opreis.nl is een reiservaring die duurzaamheid, avontuur en ontspanning perfect combineert. Reizigers van alle leeftijden kiezen voor onze treinreizen als een duurzame, maar vooral ook hele leuke reiservaring.

Wat maakt treinreizen zo’n unieke reiservaring? Vooral de ontspannen en avontuurlijke wijze waarop je prachtige bestemmingen bereikt. Met de trein arriveer je na een ontspannen reis vol prachtige uitzichten direct in het hart van je bestemming. Een duidelijk voordeel ten opzichte van vliegreizen, waarbij je vaak gedoe op vliegvelden ervaart en nog een aanzienlijke reis moet maken van het vliegveld naar je uiteindelijke bestemming.

Voor veel van onze reizigers is de eerste treinreis een spannende onderneming. Echter, keer op keer horen we dat de ervaring hun verwachtingen overstijgt. Laat je inspireren door de verhalen van onze reizigers en ontdek hoe een treinreis met Opreis.nl jouw kijk op reizen kan veranderen. Bezoek onze reviewpagina voor persoonlijke reiservaringen.

Wat is er allemaal inbegrepen bij een treinreis via Opreis.nl?

De treinreizen van Opreis.nl zijn volledig verzorgd. Dit betekent dat alle vervoerstickets, waar mogelijk met gereserveerde zitplaatsen, en overnachtingen inbegrepen zijn. Je verblijft in centraal gelegen hotels en ontbijt is altijd inbegrepen. Daarnaast staan onze treinspecialisten 24/7 voor je klaar met telefonische ondersteuning via ons eigen spoednummer.

Voor specifieke details over wat wel en niet bij jouw treinreis inbegrepen is, kun je klikken op ‘Inclusief’ bij de beschrijving van elke treinreis.

Ik wil een reis boeken voor meer dan 2 personen, hoeveel hotelkamers zijn er standaard inbegrepen?

Het aantal hotelkamers dat bij de boeking is inbegrepen, hangt af van het aantal personen waarvoor je een treinreis boekt. Hieronder vind je een overzicht van de standaard kamerverdeling die inbegrepen is in de berekende reissom. Dezelfde verdeling hanteren we bij eventuele overnachtingen op veerboten.

Boeking voor 1 persoon
Bij de boeking is één kamer met ontbijt inbegrepen. We doen ons best om zoveel mogelijk uit te gaan van tweepersoonskamers, omdat eenpersoonskamers vaak erg klein zijn.

Boeking voor 2 personen
Bij de boeking is een tweepersoonskamer met ontbijt inbegrepen.

Boeking voor 3 personen
Bij de boeking is een driepersoonskamer inbegrepen. Afhankelijk van het hotel is dit een kamer met een extra bed of een als bed opgemaakte slaapbank.

Boeking voor 4 personen
Bij de boeking zijn twee tweepersoonskamers met ontbijt inbegrepen.

Boeking voor 5 personen
Bij de boeking is één tweepersoonskamer en één driepersoonskamer met ontbijt inbegrepen. Afhankelijk van het hotel is de driepersoonskamer een kamer met een extra bed of een als bed opgemaakte slaapbank.

Boeking voor 6 personen
Bij de boeking zijn drie tweepersoonskamers met ontbijt inbegrepen.

Boeking voor meer dan 6 personen
Via ons boekingssysteem is het nog niet mogelijk om te boeken voor meer dan 6 personen. Ben je van plan om met meer dan 6 personen een treinreis te maken? Verdeel de reizigers dan over meerdere boekingen, of stuur ons een WhatsApp bericht voor meer informatie.

Extra kamers toevoegen
In alle gevallen is het mogelijk om een extra kamer toe te voegen  voor diegenen die wat meer privacy of ruimte wensen.  Stuur voorafgaand aan je boeking een WhatsApp bericht voor meer informatie over het toevoegen van een extra hotelkamer en de meerprijs van de extra kamer. Liever telefonisch contact? Plan simpel een belafspraak met een van onze treinspecialisten.

Ik reis alleen, waar moet ik rekening mee houden?

We begrijpen dat je als soloreiziger regelmatig te maken krijgt met hogere reiskosten. Als Opreis.nl zijn we ons hiervan bewust en we streven ernaar om je reiservaring zo aangenaam en betaalbaar mogelijk te maken.

Je hotelkamer: Als soloreiziger heb je vaak te maken met hotelkamers die standaard zijn ingericht voor twee personen. Dit betekent dat de kosten voor de hotelkamer hoger kunnen uitvallen omdat je de kosten niet kunt delen met een reisgenoot. Een klein voordeel is wel dat je alleen voor je eigen ontbijt betaalt, wat de kosten enigszins drukt. We kiezen er bewust voor om geen éénpersoonskamers te boeken. Deze kamers zijn beperkt beschikbaar en vaak erg klein. Ze bieden niet de comfortabele ervaring die we onze reizigers willen bieden. 

Je reis per nachttrein: Als je reist met een nachttrein, heb je twee opties betreffende de slaapaccommodatie. Je kunt ervoor kiezen om de coupé te delen met andere reizigers. In dat geval betaal je als alleenreizende dezelfde prijs als wanneer je met anderen zou reizen. Echter, als je de voorkeur geeft aan meer privacy en een privécoupé wenst, neem dan na je boeking contact met ons op. Houd er rekening mee dat voor het boeken van een extra bed in de trein een behoorlijke meerpijs geldt, aangezien je dan effectief extra ruimte reserveert.

Reisgenoten zoeken: Ook kun je eens kijken op één van de diverse fora waar reizigers elkaar ontmoeten om samen op reis te gaan. 

Reis je alleen en heb je vragen, speciale verzoeken of wil je meer advies? Stuur ons een WhatsApp bericht. We staan altijd klaar om je persoonlijk te adviseren en ervoor te zorgen dat jouw solo treinreis een fantastische ervaring wordt

Hoe gaat Opreis.nl om met vertragingen of geannuleerde reizen door omstandigheden zoals stakingen of extreem weer?

Bij Opreis.nl nemen we de volledige verantwoordelijkheid voor jouw reis, ook in onvoorziene situaties. Als je te maken krijgt met bijvoorbeeld vertragingen of annuleringen, kun je altijd contact met ons opnemen. Als het nodig is zorgen we voor alternatief vervoer en boeken bijvoorbeeld een nieuw hotel. Als de oorzaak buiten je eigen controle ligt, zoals bij annuleringen en vertragingen van de trein of boot, nemen wij ook de extra kosten voor onze rekening. Wij zien het als onze verantwoordelijkheid om als betrouwbare touroperator ervoor te zorgen dat jouw reis, ongeacht de omstandigheden, zo soepel en zorgeloos mogelijk verloopt.

Als je reis door eigen toedoen in de problemen komt, doordat je bijvoorbeeld de trein of boot mist, dan kunnen we helaas niet de financiële verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen. Desondanks staan we natuurlijk nog steeds klaar om je te helpen met het organiseren van een oplossing. We zullen ons best doen om je reis zo snel mogelijk weer op de rails te krijgen.

Is het mogelijk om een op maat gemaakte treinreis samen te stellen via Opreis.nl?

Vanwege de grote belangstelling voor onze treinreizen, focussen we ons momenteel volledig op het organiseren van onze zorgvuldig samengestelde standaardreizen. Op deze manier kan ons toegewijde team van treinspecialisten de kwaliteit en service garanderen waar we als Opreis.nl voor staan.

Hoewel we geen volledig op maat gemaakte reizen aanbieden, bieden onze standaardreizen wel de nodige flexibiliteit. Bij elke bestemming is het mogelijk om extra overnachtingen toe te voegen. Dit geeft je de vrijheid om je treinreis een persoonlijke twist te geven en onze prachtige bestemmingen op jouw eigen tempo te ontdekken.

Kan ik bij Opreis.nl ook een groepsreis boeken of is er reisbegeleiding ter plaatse?

Bij Opreis.nl zijn we gespecialiseerd in het aanbieden van individuele treinreizen. Dit betekent dat je alleen of met je eigen gezelschap reist, zonder deel uit te maken van een groep, en zonder begeleiding ter plaatse. Zo bieden we je de vrijheid om je reis op eigen wijze te beleven. Maak je geen zorgen over het individuele reizen: je ontvangt uitbreide reisinstructies en als je onderweg bent zijn we altijd bereikbaar. Onze treinspecialisten staan 24/7 voor je klaar via het spoednummer dat je ontvangt na het boeken van je reis. Zo kan je zorgeloos genieten van je treinavontuur.

Zijn de treinreizen van Opreis.nl geschikt voor senioren?

De treinreizen van Opreis.nl zijn zeer geschikt voor senioren. Onze reizigersgroep is zeer gevarieerd, met een substantieel aantal senioren, waaronder zelfs redelijk veel reizigers die de 80 jaar zijn gepasseerd.

De toegankelijkheid van vrijwel alle treinen en stations is goed. Dit, in combinatie met onze keuze voor hotels die centraal en op korte loopafstand van het station liggen, draagt bij aan het comfort en gemak van onze reizen, vooral voor diegenen die redelijk tot goed ter been zijn.

Als wandelen tijdelijk te inspannend wordt, is er bijna bij elk station een taxi te vinden. Bovendien zorgen wij altijd voor gereserveerde zitplaatsen in treinen die dit aanbieden, wat extra comfort tijdens de reis waarborgt. Onze treinspecialisten zijn 24 uur per dag bereikbaar en staan altijd paraat om met zorg en aandacht al je vragen te beantwoorden, zowel voor als tijdens de reis.

Onze senioren klanten zijn bijzonder enthousiast over onze treinreizen, zoals je kunt lezen op onze reviewpagina. We zetten ons in om elke reis van begin tot eind vlekkeloos en zorgeloos te laten verlopen.

Kan ik langer of korter op een bestemming blijven?

De routes van onze treinreizen staan vast, zodat we de kwaliteit en service kunnen waarborgen waar we als Opreis.nl voor staan. Bij elke bestemming op de reisroute is het mogelijk om extra overnachtingen toe te voegen, of juist korter te blijven. Dit geeft je de vrijheid om je treinreis een persoonlijke twist te geven en onze prachtige bestemmingen op jouw eigen tempo te ontdekken.

Stuur voorafgaande van je boeking een WhatsApp bericht voor meer informatie over het verlengen of inkorten van een reis, of plan simpel een belafspraak met een van onze treinspecialisten.

Hoe boek ik een treinreis bij Opreis.nl?

De treinreizen van Opreis.nl kunnen simpel online geboekt worden. Klik bij de reis die je wil boeken op ‘Boek nu’ om het boekingsformulier te openen.

In de eerste stap van het boekingsformulier kan je eventueel de gekozen vertrekdatum en upgrades nog wijzigen. Vervolgens klik je op de button ‘Verder naar reisgezelschap’ om in drie simpele stappen de reizigersinformatie, contactgegevens en betaalkeuze aan ons door te geven.

Na het verzenden van de boeking controleren we de gegevens en nemen we binnen twee werkdagen contact met je op om de boeking te bevestigen. Je ontvangt dan ook de betaallink om de aanbetaling van 30% via iDeal of Bancontact (België) te voldoen. Voor het resterende deel van de reissom ontvang je 60 dagen voor vertrek een factuur.

Heb je vragen over het boeken van een treinreis, stuur ons dan een WhatsApp bericht voor meer informatie, of plan simpel een belafspraak. Onze treinspecialisten begeleiden je graag bij het maken van de online boeking.

Wordt de CO2-uitstoot van mijn treinreis gecompenseerd?

Reizen met de trein is veel milieuvriendelijker is dan reizen met het vliegtuig. Door jouw keuze voor een treinreis stoot je 5 tot 11 keer minder CO2 uit dan bij een vliegreis. Bovenop deze besparing door jouw keuze voor de trein, compenseren we bij opreis.nl standaard de resterende CO2 van de trein- en bootreizen via het lokale biogas compensatieprogramma Oxe Geeft Gas. Zo reis je via opreis.nl volledig CO2-neutraal.

Is Opreis.nl aangesloten bij een garantiefonds?

Opreis.nl is aangesloten bij het VZR Garantiefonds. Dit garantiefonds is net als het SGR een officieel erkende Nederlandse garantieregeling. Ons lidmaatschap bij VZR zorgt ervoor dat jouw boeking veilig en beschermd is. Het is wettelijk verplicht voor tour operators om aangesloten te zijn bij een garantiefonds en het geeft jou als reiziger volledige zekerheid over je reis.

Wanneer moet ik de treinreis betalen?

Wanneer je een treinreis bij Opreis.nl boekt, betaal je eerst 30% van de totale reissom. Dit doe je eenvoudig via iDeal of Bancontact (voor België). De instructies voor deze aanbetaling ontvang je per e-mail binnen één werkdag na je boeking. Het resterende bedrag betaal je uiterlijk 60 dagen voor je vertrekdatum via een bankoverschrijving. Hiervoor sturen we je op tijd een factuur.

Kan ik mijn Opreis.nl treinreis annuleren?

Ja, het is altijd mogelijk om je boeking bij Opreis.nl te annuleren of te wijzigen. Echter, wees je bewust dat dit vaak kosten met zich meebrengt. De reden hiervoor is dat wij meteen na jouw boeking beginnen met het reserveren van de essentiële vervoerstrajecten en hotels. Voor meer gedetailleerde informatie verwijzen we je naar onze algemene voorwaarden.

We adviseren je ook om een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten voor extra zekerheid. Meer informatie over de Allianz reisverzekering, waarmee we als Opreis.nl samenwerken, vind je op deze pagina over verzekeringen.

Hoe ver zijn de hotels van het station?

We maken in de meeste gevallen gebruik van OV-vriendelijke hotels. Deze hotels zijn op loopafstand van het station (maximaal zo’n 15 minuten lopen). Indien het station ver buiten het centrum ligt, en het ten goede komt van de reisbeleving, kiezen we in bepaalde gevallen voor een centraal gelegen hotel. In deze gevallen adviseren we om de bus, metro of een taxi naar het hotel nemen. We lichten dit uitgebreid toe in de reisinformatie.

Hoeveel bagage kan ik meenemen bij een treinreis?

We raden aan om voor een comfortabele treinreiservaring niet teveel bagage mee te nemen. Aangezien onze treinreizen redelijk actief zijn en je vaak onderweg bent, is het handig om geen overbodige spullen mee te nemen. De meeste reizigers reizen met één middelgrote rolkoffer per persoon (of een grote rolkoffer voor twee personen), aangevuld met een rugtas voor daguitjes.

Hoewel de bagagelimiet per treinmaatschappij kan variëren, is deze doorgaans rond de 30 kilo per persoon, verdeeld over maximaal drie koffers. Dit is voor de meeste reizigers meer dan genoeg om alles wat nodig is comfortabel mee te kunnen nemen.

Hoe kan ik contact met jullie opnemen?

Onze treinspecialisten zitten klaar om je te helpen, altijd met een glimlach en volle aandacht. Heb je vragen over een van onze treinreizen? Stuur ons een bericht via WhatsApp (+31 30 227 18 70) en je krijgt snel een reactie. Als je liever telefonisch geholpen wilt worden door een van onze treinspecialisten, kun je eenvoudig een belafspraak inplannen.

Mocht je tijdens je reis een vraag hebben, dan kun je ons altijd appen, maar we zijn ook 24/7 telefonisch te bereiken op het spoednummer dat je in je reispapieren vindt. Deze reispapieren ontvang je uiterlijk drie weken voor je vertrekdatum.

Waarom werken jullie met belafspraken?

Bij Opreis.nl werken we met een kleinschalig team van treinspecialisten. Om onze aandacht optimaal te verdelen tussen het organiseren van zorgeloze treinreizen en het persoonlijk beantwoorden van vragen, kiezen we ervoor om belafspraken in te plannen. Veel klanten maken hier naar volle tevredenheid gebruik van, net als de service via WhatsApp. Als klant weet je precies wanneer je gebeld wordt en onze treinspecialisten kunnen zich alvast voorbereiden op het gesprek.

Deze aanpak stelt ons in staat om de werkzaamheden met ons kleinschalige team beter te verdelen en organiseren. Zo kunnen we de hoge kwaliteit van zowel onze service als onze reizen waarborgen, en zorgen we ervoor dat elke reiziger de aandacht krijgt die hij of zij verdient.

Kan ik ook vanuit België vertrekken?

Veel reizigers uit België kiezen voor een reis van Opreis.nl. Bijna al onze treinreizen bieden de mogelijkheid om vanuit België te vertrekken. Tijdens het boekingsproces kun je eenvoudig jouw gewenste opstappunt selecteren. Voor de reizen die beginnen met een ferryovertocht vanuit IJmuiden, dien je zelf de reis naar het startpunt te regelen. Maar maak je geen zorgen, onze treinspecialisten staan klaar om je te helpen bij het plannen van deze reis of het reserveren van een parkeerplaats.

Zijn jullie treinreizen geschikt voor reizigers in een rolstoel?

Bij Opreis.nl zijn we gespecialiseerd in het aanbieden van treinreizen, maar helaas zijn rolstoelreizen niet ons specialisme. Onze reizen omvatten veel verschillende treinenreizen en stations, en voor een ideale rolstoelreis moeten specifieke details zoals de instaphoogte van elke trein, de breedte van de deuren en gangpaden, en de beschikbaarheid van (werkende) liften op stations bekend zijn. Deze details zijn voor ons vaak niet vooraf te bepalen, omdat we niet altijd de exacte vertrekperrons of het type trein weten.

Echter, als je niet volledig afhankelijk bent van een rolstoel en kleine stukjes kunt lopen of trappen kunt gebruiken, kunnen bepaalde treinreizen zeker geschikt voor je zijn. We raden in dat geval bestemmingen aan zoals Duitsland, Zwitserland, Zweden of Noorwegen, waar de infrastructuur uitstekend is en de reis minder intensief is in vergelijking met onze langere treinreizen.

Inloggen