Overzicht zoekgeraakte bagage vliegmaatschappijen

De Association of European Airlines (AEA) heeft deze week gegevens bekendgemaakt over het aantal zoekgeraakte koffers door 26 Europese luchtvaartmaatschappijen.

De cijfers hebben betrekking op de winterperiode 2008/09. De luchtvaartmaatschappijen hebben zelf, op vrijwillige basis, de cijfers aangeleverd. Een aantal leden van de AEA, zoals Alitalia en Aer Lingus, heeft geen cijfers opgegeven.

Het onderzoek ging over vermiste bagage. Daar wordt mee bedoeld het aantal koffers en tassen dat bij aankomst niet aanwezig is. De AEA geeft aan dat 85% van de vermiste bagage binnen 48 uur alsnog bij de eigenaar wordt bezorgd. Uiteindelijk wordt 1 op de 3000 koffers nooit teruggevonden.

Gemiddeld raken 13 op de 1000 koffers zoek volgens het onderzoek. Een jaar eerder was dat nog 15,5 per 1000. Reden kan zijn dat er minder vluchten worden uitgevoerd en daardoor minder koffers hoeven te worden verwerkt.

Als het gaat om bagage zijn volgens het onderzoek

De slechtste zes vliegmaatschappijen:

Iberia (Spanje) – 19,2 zoekgeraakte koffers per 1000
Air France – 18,9 zoekgeraakte koffers per 1000
TAP (Portugal) – 17,3 zoekgeraakte koffers per 1000
bmi (VK) – 17,2 zoekgeraakte koffers per 1000
British Airways – 15,6 zoekgeraakte koffers per 1000
KLM – 14,4 zoekgeraakte koffers per 1000

De beste zes vliegmaatschappijen:

Turkish Airlines – 4,5  zoekgeraakte koffers per 1000
Air Malta – 4,6  zoekgeraakte koffers per 1000
Virgin Atlantic (VK) – 4,9  zoekgeraakte koffers per 1000
AeroSvit (Oekraïne) – 5,2  zoekgeraakte koffers per 1000
Adria Airways (Slovenië) – 7  zoekgeraakte koffers per 1000
Icelandair –  7,2 zoekgeraakte koffers per 1000

Prestaties van enkele andere grote maatschappijen:

Lufthansa – 10,9  zoekgeraakte koffers per 1000
Swiss –  9 zoekgeraakte koffers per 1000
SAS – 9,1  zoekgeraakte koffers per 1000

Het overzicht werd gebaseerd op cijfers die door de maatschappijen zelf werden aangeleverd. Sommige slechte prestaties hebben te maken met bijzondere gebeurtenissen. Zo had Iberia in januari te kampen met heftige sneeuw in Madrid waardoor ernstige vertragingen ontstonden. British Airways nam dit jaar Terminal 5 in gebruik op Heathrow. Na een rampzalige eerste week draait daar nu alles op rolletjes en wist BA haar prestaties sterk te verbeteren.