KLM moet betalen

Air France-KLM is door de Europese Commissie gesommeerd om reizigers die door de IJslandse aswolk waren gestrand, volledig te compenseren.

Volgens de Europese Commissie dient KLM de kosten van reizigers te vergoeden gedurende de gehele periode dat deze door de aswolk gestrand waren.

Het gaat hierbij om kosten voor maaltijden en hotelovernachtingen.  KLM wilde slechts voor één dag en nacht de kosten vergoeden.

KLM was al eerder door Brussel gemaand om alle kosten te vergoeden maar had daar geen gehoor aan gegeven. Volgens de bestaande EU wetgeving dienen alle extra kosten van reizigers te worden gecompenseerd. Als KLM niet volledig compenseert zal de Europese Commissie juridische stappen tegen het bedrijf ondernemen.

UPDATE 19/8/2010: De KLM komt met de volgende verklaring:

Amstelveen, 19-08-2010- De Europese Commissie heeft KLM meegedeeld dat zij de negatieve berichtgeving over KLM betreurt. In de media werd de afgelopen dagen gesteld dat de Commissie oordeelde dat KLM de verzoeken van passagiers om kosten vergoed te krijgen, niet goed afhandelt. Daarom zou de Commissie KLM een berisping hebben gegeven. Het betreft kosten gemaakt tijdens de sluiting van het luchtruim na de uitbarsting van de IJslandse vulkaan.

Donderdag neemt de Commissie daar in een nieuwe verklaring afstand van. De Commissie bevestigt uitdrukkelijk dat zij KLM nooit een formele brief of waarschuwing heeft gegeven.

Ook stelt de Commissie duidelijk dat het een complex onderwerp is dat de hele industrie raakt en niet alleen KLM. De luchtvaartmaatschappijen, verenigd in de Association of European Airlines (AEA), stellen dat de Europese verordening voor passagiersrechten nooit bedoeld is geweest voor een extreme overmachtsituatie als deze. De vergoedingsregels zijn gemaakt voor individuele vertraging of annulering van een vlucht, niet voor een situatie waarin het hele luchtruim door natuurramp voor langere tijd gesloten was.

KLM wilde vliegen, maar mocht niet. Dan is het niet redelijk om de kosten onbeperkt bij de luchtvaartmaatschappij op het bordje te leggen, aldus de KLM-directie. Zeker niet nu ook de Commissie en de Europese ministers van Transport formeel hebben verklaard dat de regels niet op deze situatie zijn toegesneden en dus snel moeten worden aangepast. Dat zal naar verwachting later dit jaar gebeuren. In de tussentijd zal KLM de verzoeken om schadevergoeding individueel beoordelen.