Heathrow krijgt derde baan

 Het heeft veel voeten in aarde gehad en het laatste woord zal er nog wel niet over gezegd zijn maar vliegveld Heathrow in Londen krijgt zijn derde baan.

De Labour regering van premier Gordon Brown keurde vandaag de bouw van een derde start- en landingsbaan op vliegveld Heathrow goed.

De derde baan is controversieel en kent felle tegenstanders. De Labour partij is intern verdeeld en vandaag werd zelfs een Labour parlementslid dat al te fel tegen de uitbreiding was uit het parlement verwijderd. Natuurlijk zijn milieuclubs als Greenpeace tegen maar ook de conservatieve burgemeester van Londen, Boris Johnson, is een tegenstander en heeft juridische stappen aangekondigd.

Op dit moment heeft Heathrow slechts twee startbanen die voor 99% benut worden en heeft  één  op de drie passagiers te maken met vertraging. Door de bijna volledige bezetting zijn er op de luchthaven geen uitbreidingsmogelijkheden meer. Als de luchthaven verder wil groeien moet er een derde baan komen. Ter vergelijking: Schiphol heeft vijf start- en landingsbanen.

De derde baan moet de capaciteit van Heathrow vergroten van 480.000 vluchten per jaar nu tot 700.000 in 2030. Om toch wat voor het milieu te doen mogen alleen “schone” vliegtuigen van de derde baan gebruik gaan maken.  

Het duurt overigens nog wel even voor de baan operationeel kan zijn. Op zijn vroegst wordt de derde baan in 2019 in gebruik genomen. (Je vraagt je af hoe moeilijk het is om een stukje recht asfalt aan te leggen, maar goed)

Vanuit bedrijfsleven en vakbonden is positief gereageerd op de komst van de derde baan. Volgens schattingen moet de baan 60.000 nieuwe banen opleveren. Ook de toeristenbranche is positief. Groot Brittannië moet door de extra capaciteit een belangrijke toeristenbestemming blijven.  

Maar er is veel protest. Greenpeace heeft land aangekocht waar de baan moet komen te liggen en wil via juridische procedures de bouw tegenwerken. Ook Boris Johnson, de burgemeester van Londen heeft bezwaren. Hij verwacht dat met extra vliegverkeer de luchtvervuiling in Londen onaanvaardbaar zal toenemen. Ook hij heeft juridische stappen aangekondigd.  

Het lijkt er dus op dat in deze tijden van  financiële  crisis de economische argumenten de doorslag hebben gegeven om de derde baan te bouwen. Maar de tegenstanders zullen zich er niet eenvoudig bij neerleggen en we kunnen dan ook nog heel wat strijd verwachten.

ZIe ook:
Klimaatprotest op vliegveld Stansted