EU regels voor vlieg-websites beter nageleefd

 De EU heeft bekend gemaakt dat bijna alle grote luchtvaartmaatschappijen inmiddels voldoen aan EU regels voor hun web sites.

Met de regels wil de EU de prijzen op de web sites duidelijker maken voor consumenten. Vaak was het zo dat werd geadverteerd met een aantrekkelijke prijs maar dat daar bij het afrekenen ineens allerlei toeslagen bij kwamen.

Volgens de nieuwe regels moeten de maatschappijen nu ook adverteren met de totale prijs zodat het voor reizigers meteen duidelijk is wat zij moeten betalen.

Van de 70 onderzochte vliegmaatschappijen voldoen nu 50 aan de EU regels. Ook de KLM wil graag goed te boek staan en maakt vorige week bekend: “Air France en KLM zijn van mening dat de inhoud en presentatie van hun sites voor online boekingen voldoen aan bijna alle toepasselijke wettelijke vereisten voor het verstrekken van consumenteninformatie.”

Let op het woord “bijna”. Maar de KLM geeft blijk van haar goede bedoelingen met de volgende zin:  “Air France en KLM bevestigden hun intentie om volledig te voldoen aan alle geldende voorschriften en hun voortdurende streven om de best mogelijke diensten aan consumenten aan te bieden.”

Wat mij onlangs nog opviel op de site van de KLM was dat ze bij hun actieprijzen nog €10 reserveringskosten optellen. Als het goed is, zullen ze dat tientje in de toekomst bij de prijs in hun aanbiedingen optellen.

Tot de luchtvaartmaatschappijen die nog een onduidelijke web site hebben behoren: Turkisch Airlines, Emirates, Air Maroc en Northwest Airlines.