City Night Line van München naar Amsterdam

City Night Line

Wat is de City Night Line?

Door een samenloop van omstandigheden heb ik er vorige week voor gekozen om de terugreis uit München te maken met de nachttrein, de City Night Line, die ook op andere trajecten rijdt. Ik had gekozen voor de goedkoopste optie, een slaapstoel, ook wel sleeperette genoemd omdat ik vroeger wat teveel berichten heb gelezen over mensen die werden beroofd terwijl ze in een couchette lagen te slapen in de nachttrein naar Italië.

Tot mijn grote verbazing waren mijn medereizigers voor het grootste deel zenuwachtig en welgesteld uitziende vijftig plussers. Deze mensen waren allemaal op weg naar een vliegveld en hadden vaak de treinkaarten bij de vliegtuigboeking geregeld.

Iets wat namelijk niet op de site van NS Hispeed naar voren komt is dat de nachttrein tussen München en Arnhem maar liefst 15 keer stopt in alle grote steden. In Nederland wordt ook nog gestopt in Utrecht en Amsterdam. Tussen München en Stuttgart kun je op 6 plaatsen instappen en pas in Stuttgart wordt het felle TL licht gedimd (om 01.30 uur). De slaapstoelen waren volledig uitverkocht, maar na het bereiken van Frankfurt Flughafen en Dusseldorf was het slaapstoelgedeelte van de trein voor 90% leeg op enkele rugzaktoeristen na.

Waarom is de City Night Line aantrekkelijk ten opzichte van andere vervoersmiddelen?

voordelen ten opzichte van de auto
Voor veel mensen ligt het voor de hand om de auto te nemen naar München. Dit betekent ongeveer 800 km rijden vanaf Utrecht en uit ervaring weet ik dat dat soms geen pretje is met files en voorbijrazende Audi’s op de Autobahn (dit laatste argument geldt natuurlijk niet als je een auto hebt die de 180 kan halen).
Financieel is de City Nightline in ieder geval wel aantrekkelijk, want de integrale autokosten komen op ongeveer 160 euro per enkele reis (800 km) uit, terwijl het tarief van de City Night Line bij € 49,50 begint. Bovendien spaar je een hotelovernachting uit als je een makkelijke slaper bent.

voordelen ten opzichte van de ICE
Er zijn vier voordelen te noemen ten opzichte van het nemen van een ICE trein overdag.
1. Je hoeft op het traject München – Amsterdam niet over te stappen. Met de ICE moet je vaak wel overstappen in Frankfurt.
2. In de City Night Line is veel meer bagageruimte, ongeveer vier keer zoveel als in de ICE en de gangen worden niet geblokkeerd door staande mensen die geen reservering hebben. Reizigers zonder reservering zijn namelijk verplicht in een apart rijtuig (met normale stoelen) plaats te nemen. Dit rijtuig rijdt mee tot Stuttgart.
3. Als je gemakkelijk slaapt en/of een slaapplaats boekt, spaar je een hotelovernachting uit want je reist ‘s nachts. Bovendien gaat het reizen erg snel als je slaapt.
4. De actietarieven voor de City Night Line (code “sparnight”) lijken bij NS Hispeed lager te liggen dan de tarieven voor de ICE. Bij NS Hispeed lijken de tarieven voor dezelfde trein en stoel lager te zijn dan wanneer je boekt bij de Deutsche Bahn. Hierop werd ik gewezen door de Treinreiswinkel.

voordelen ten opzichte van vliegen
De vliegreis zelf is natuurlijk korter dan de gehele treinreis. Maar bij het vliegen ben je ook nog een hoop tijd kwijt met andere zaken. De reis van München naar München Flughafen is ongeveer 40 km en dit is minstens 40 minuten per auto of S-bahn. Op het vliegveld moet je de nodige tijd rekenen voor het inleveren van bagage en security check en de tijd die je vooraf aanwezig moet zijn. Als je dan in Nederland ook nog een flinke reis naar en van het vliegveld moet maken, is de trein een goed alternatief. Zeker als je om de een of andere reden een enkele reis nodig hebt, is de City Night Line veel voordeliger dan vliegen.

Welke soorten accommodatie zijn er in de City Night Line?

Richting Nederland kun je kiezen uit accommodaties met verplichte reservering
1. Een slaapstoel, ook wel Sleeperette genoemd. Zie mijn ervaringen hierna.
2. Een ligplaats in een couchette met 4 of 6 slaapplaatsen, een coupe met 2 stapelbedden met elk 2 of 3 ligbanken boven elkaar. Er bestaan speciale coupés voor alleenreizende vrouwen.
3. Een tweede klas economy slaapcoupé voor 1,2 of 3 personen met stoelen die in echte bedden veranderen. Deze coupés hebben ook een wastafel.
4. Een eerste klas slaapcoupé voor 1,2 of 3 personen met echte bedden en een douche en wc.

City Night Line Sleeperette

Ervaringen met de slaapstoel/Sleeperette in de City Noght Line

De sleeperette is eigenlijk te vergelijken met een oude stoel in de business class van een vliegtuig. De stoel gaat een flink stuk achterover. De stoelen hebben een stalen achterkant en lijken te zijn voorzien van een leeslampje maar in mijn compartiment waren alle leeslampjes kapot. Mijn stoel wilde niet terug van de slaapstand naar de zitstand, daarom ben ik het laatste uur ergens anders gaan zitten. De trein stopt op ongeveer 15 plaatsen voorafgaand aan Arnhem, maar de plaatsen worden niet omgeroepen.
Het eerste deel van de reis heb ik weinig geslapen. De trein zelf reed erg soepel en snel en maakte weinig geluid. Zoals eerder gemeld had ik er niet op gerekend dat ik in een soort nachtelijke intercity terechtkwam. Sommige reizigers gedroegen zich alsof ze in een normale intercity zaten inclusief onophoudelijk gefluister. Het felle TL buislicht en het lawaai van instappende passagiers was ook niet bevorderlijk voor de nachtrust en het compartiment was nogal koud.

Boek bij voorkeur geen raamplaats want dan zit je volledig klem. Schuin boven je zit de stalen achterkant van de stoel voor je met aan weerszijden je buurman en de treinwand. Als je langer dan 1.85 bent pas je waarschijnlijk niet tussen je eigen stoel en de stoel voor je als die in slaapstand staat.
Als ik nog eens een sleeperette zou boeken zou ik dus zeker het volgende meenemen: Hele goede oordoppen, een warm vest en een slaapmasker. Het tweede deel van de reis heb ik overigens wel goed geslapen.