ANVR voor afschaffen vliegtaks

 De branchevereniging voor de reisbranche, ANVR, heeft zich opnieuw uitgesproken tegen de vliegtaks.

In Nederland betalen reizigers die het vliegtuig nemen vanaf  1 juli 2008 een milieubelasting: de vliegtaks. Deze vliegtaks bedraagt voor vluchten tot 2500 kilometer €11,25 en voor langere vluchten €45,†“.

Nederland is het enige land in de regio dat deze vliegtaks hanteert waardoor inmiddels veel reizigers uitwijken naar vliegvelden in Duitsland en  België. De ANVR vreest dat dat aantal komend jaar alleen maar zal toenemen. In combinatie met de verslechterende economie zal dat voor de Nederlandse reisbranche zeer slecht uitpakken.

De ANVR verwacht dat 10 tot 15% van alle Nederlandse vliegpassagiers zullen uitwijken naar vliegvelden in  België  en Duitsland. Populaire luchthavens onder Nederlanders zijn Brussel,  Düsseldorf  en Weeze. Hier steeg het aantal passagiers met 60 tot 300%.

De ANVR stelt dat de vliegtaks een belastingmaatregel is die geen geld oplevert maar juist veel geld kost. De opbrengsten worden geschat op €300 miljoen terwijl de ANVR denkt dat er voor €1 miljard schade wordt toegebracht aan de reisbranche.

België  wilde vorig jaar ook de vliegtaks invoeren maar onder druk van de Belgische reisbranche werd daar uiteindelijk van af gezien.

Het lijkt er dus op dat de vliegtaks haar doel mist. De maatregel was genomen om het vliegverkeer te beteugelen(en om belasting te innen). Het lijkt er inderdaad op dat het vliegverkeer in Nederland afneemt maar aangezien deze reizigers goeddeels uitwijken naar het  buitenland  wordt er per saldo niet minder gevlogen. Daar komt nog bij dat de buitenlandse vliegvelden gemiddeld genomen verder weg liggen waardoor er meer autokilometers van en naar de vliegvelden gemaakt worden.  

CO2 uitstoot is een wereldwijd probleem dat niet begint of stopt bij de landsgrenzen. De invoering van de vliegtaks in Nederland alleen werkt dan ook niet als reizigers eenvoudig een buitenlands alternatief kunnen kiezen. En dat gebeurt nu dus ook. Zowel Schiphol en KLM gaven eerder al aan dat ze last hebben van de vliegtaks en Schiphol verwacht in 2009 zelfs tot 10% minder passagiers.

De enige zinvolle aanpak is dan ook dat de vliegtaks in heel Europa gelijktijdig wordt ingevoerd. Dat betekent ofwel snel Europees uitrollen, ofwel (voorlopig) afschaffen in Nederland.

Zie ook:
Schiphol verwacht minder passagiers in 2009
CO2: blijf reizen, eet geen vlees