“900.000 minder passagiers door vliegtaks”

 Volgens de directeur van de KLM, Peter Hartman, zijn sinds de invoering van de vliegtaks al 900.000 passagiers uitgeweken naar vliegvelden in het buitenland.

Met name luchthavens in  België  en Duitsland hebben geprofiteerd van uitwijkende Nederlanders. Zo zagen de vliegvelden van Weeze,  Düsseldorf  en Brussel de aantallen reizigers explosief toenemen.

Volgens de ANVR kost de vliegtaks de reisbranche circa €1 miljard. Deze kosten staan tegenover een bedrag van zo’n €300 miljoen die de staat incasseert aan vliegbelasting. De vliegbelasting zou per saldo dus zeer schadelijk zijn voor de Nederlandse economie.

Peter Hartman gaat er van uit dat in het licht van de huidige economische situatie nog eens goed naar het handhaven van de vliegtaks zal worden gekeken door de regering.

Eerder al gaf de minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, aan open te staan voor een ‘herbeziening’ van de vliegtaks.

Als de cijfers kloppen is de vliegtaks dus een zeer kostbare maatregel die het vliegverkeer niet terugdringt maar alleen verplaatst naar buitenlandse vliegvelden. Met het vooruitzicht van de nog steeds verslechterende economie, lijkt het ondenkbaar dat het kabinet de vliegtaks behoudt.

Het zou van daadkracht en inzicht getuigen als het kabinet snel de knoop doorhakt en de vliegtaks afschaft. De vliegtaks als milieumaatregel is misschien nog niet eens zo’n gek idee maar werkt alleen als iedereen meedoet. Nu leidt het alleen maar tot een verschuiving van het vliegverkeer.  

Zie ook:
Vliegtaks mogelijk aangepast
Schiphol schrapt banen; vliegtaks onder vuur