100 miljoenste Lonely Planet verkocht

Ergens in september 2009 wordt het 100 miljoenste exemplaar van de Lonely Planet verkocht.

Wat 39 jaar geleden begon achter de keukentafel van Maureen en Tony Wheeler, is uitgegroeid tot een fenomeen in de reiswereld.

Onder backpackers en avonturiers geldt de LP als de bijbel voor onderweg en als één van de eerste levensbehoeften voor je reis.

Met het succes kwam echter ook de kritiek. Bars en restaurants die in de gids werden geprezen om hun authentieke sfeer werden vervolgens platgelopen door een horde westerse LP lezers die elkaar aankeken en zich afvroegen wat er nou zo authentiek is aan een Thaise bar vol met Australiërs. Ook kwam vorig jaar een schrijver van LP naar voren met de bekentenis dat hij het land waarover hij een gids had geschreven zelf nooit had bezocht.

Maar ondanks deze bedenkingen is de Lonely Planet nog altijd dé reisgids voor met name jongere reizigers.

Lonely Planet heeft grote plannen voor de toekomst. Twee jaar geleden heeft de BBC een meerderheidsbelang in LP genomen en de komende jaren moet het bedrijf uitgroeien tot een multimediagigant op het gebied van reizen.

De web site van Lonely Planet geeft veel informatie over bestemmingen en ook is er een forum met bijdragen van reizigers. Ook is er is een app voor de iPhone met stadsgidsen.

Of de Lonely Planet bekend blijft als de beste vriend van de backpacker valt nog te bezien. Bij LP azen ze nu namelijk op de markt van de oudere actieve reiziger; daar zijn er drie keer zoveel van.

Zie ook:
Top 6 gratis reisgidsen op internet